måndag 28 mars 2011

Using Applied Behavior Analysis el fin de semana



Visst blir man lite internationell när man har varit och lyssnat på utrikiska föreläsare en hel helg! Jag har ingen aning om hur spanskan kom in i bilden, men det gjorde den.

Här är en beskrivning av helgens föreläsningar, jag har snott det av Marie Fogelquist, House of Learning, som var den som anordnade det hela:

Using Applied Behavior Analysis to become more effective and efficient trainer!!! Bob Bailey, Parvene Farhoody, Jens Karlsson & Tobias Gustavsson & Björn Forkman.

...The best way to capture clients is through fast, effective results that your clients can easily reproduce on their own. When time and attention
is short, being fast, effective and humane can be tough. Empower
yourself and your clients by learning how to combine your mental abilities
AND your mechanical skills.

Let Bob Bailey share with you his unparalleled experience with applying
the science of behavior and learn how to become better at shaping
behavior than you thought possible.

Let Parvene Farhoody share with you the many “shortcuts” she has
developed through her extensive experience training dogs and owners.
Learn how to get the most amount of behavior in the shortest amount of
time. Maximize the results you get in any training session by
understanding how to use behavior analysis. You will improve your own
training and learn strategies to help your clients make the most of their
training time in-between sessions.

Let Jens Karlsson and Tobias Gustavsson and Björn Forkman share with you the results of their studies of:
1. The use and training of dogs in large carnivore management and research.
2. Research on working dogs in Sweden.


För mig har Bob Bailey varit mannen-som-klickar-hönsen. Och visst, jag har bara hört gott om honom - och hans höns, men jag har nog ändå inte känt att jag varit villig att prioritera att lägga ner så mycket tid och pengar på att åka och klickerträna höns. Parvene Farhoody har jag aldrig ens hört talas om.

Nu, idag, måndagen efter två gaaaaanska intensiva dagar fyllda både på tvären och på brädden med föreläsningar har jag omvärderat. Jag vill gärna betala en säck pengar och lägga ner tid på att åka och klickerträna Bob Baileys höns. Och my god vad Parvene snackade fort. Hon hann med att säga dubbelt så mycket som Bobban - och då är han ändå också jenkare och snackar rätt snabbt han också. Jag har lärt mig mycket, och fått mycket kunskap jag redan hade bekräftat än en gång. Det känns bra. Dessutom blir jag så motiverad och inspirerad till allt vad gäller hundträning när jag är iväg och lyssnar på saker, spelar inte jättestor roll alltid vad folk pratar om, bara det är bra.

Tack till Marie Fogelquist för en väl genomtänkt, planerad och genomförd helg. Det enda jag saknade var ett glas rött till oxfilén som serverades till lunch på lördagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar