onsdag 2 mars 2011

Träningsupplägg





I sommar ska vi fjällvandra, lilla svarta och jag. Med rätt träning kan hunden bära en tredjedel av sin vikt i sin klövjeväska, det blir ungefär 9kg i lilla svartas fall. Och med rätt träning ger man sin hund de bästa förutsättningar att leva ett långt och skadefritt liv, inte bara bära grejer en vecka medan man vandrar.

Hunduddens Träningscenter börjar så smått få sina rutiner och Barbro och jag kan nu hitta tid att träna våra egna hundar på. Lydnad tränar vi ihop så gott som en gång i veckan och nu ska vi på allvar även ta tag i den fysiska träningen. Så fort snön försvinner drar vi åter igång med gruppträningarna också.

Lilla svartas veckoträning, utöver dagliga promenader, består av ett pass i Water-Walkern (på med täcke som reflekterar kroppsvärmen från Back on Track direkt efter), tre promenader i veckan med klövjeväska och en massa lek och bus - man får upp flåset ordentligt själv, det är jobbigt att leka engagerat med sin vovve. För tillfället, är det 2kg vikt i klövjeväskan eftersom vi startat rätt nyligen och jag är rätt försiktig av mig. Tänkte öka med 0.5kg i veckan tills han är uppe i 9kg.

Efter träning bör hunden, precis som vi människor, äta. Direkt efteråt brukar lilla svarta få en banan (labrador, han äter allt) och inom en timme får han sin mat eller ett större mellanmål lite beroende på vad klockan är på dagen.

För att jag ska komma ihåg allt vi ska göra, inte minst i lydnadsträningen, måste jag noga föra träningsdagbok. Inte bara därför att jag har minne som en mums-mums, utan därför att det är mycket att tänka på. Vad har vi tränat? Vad gick bra? Vad gick dåligt? Hur ska vi gå vidare och vad ska vi göra nästa gång? Och vilka dagar gör vi vad och hur länge? Och hur mycket vikt?

Nu ska vi gå ut på lunchpromenad i solen. En löneförmån kan man säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar