onsdag 2 november 2011

Kejsarens nya mat och nya kläder


Innan vi pratar om maten vill jag prata om kläderna. Lilla svarta fick igår en ny reflexväst. En Hurtta Polar reflexväst. Hade jag tittat på prislappen (500 spänn!! Femhundra kronor. F e m h u n d r a.) innan så hade jag valt en annan, men nu är jag en sån som så gott som aldrig tittar på prislappen innan jag lägger något i varukorgen. Trots att det många, många, måååånga gånger har resulterat i överraskningar av just den här typen. Det finns liksom inte i min tankevärld att en reflex ska kosta 500 kameler. Men nu gjorde den det. Och nu har jag råkat köpa den så nu tänker jag välja att vara glad för den. Och den är jättefin. Och lilla svarta är jättetuff i den. Och. Han syns jättebra i mörkret när det kommer en bil.

Och det är det här jag vill tala om först. Innan vi går in på den nya maten. Att synas i mörkret. Eller inte. Jag undrar. Är det så att 8 av 10 människor har en väldigt stark stark dödslängtan? Eller varför har de annars INGA eller extremt dåliga/små reflexer på sig i mörkret när de går på vägarna? Ni vet, vägarna, där det brummar bilar. Fattar folk inte att de inte syns? Och att jag faktiskt kan råka köra över dem med min lilla Fabia om jag liksom inte ser dem? Inte för att jag är arg på dem eller så, utan för att när det är becksvart ute är det i princip omöjligt att se folk. I mörka kläder. Eller hundar utan reflexer. Och alltså, okismoki om jag råkar köra över en husse eller en matte eller så, men jag vill fan inte köra över nån hund. Så. Sätt på både er själva och era hundar reflexer. Hurtta har jättebra och jättefina. Och jättedyra. Biltema har bra och billigare.

Nu till den nya maten. Först vill jag säga att mitt enda intresse i hundfoder är att jag vill ge min hund ett bra foder som han mår bra av på alla sätt och viss. Och som han gillar. Jag är inte intresserad av att ägna fyra år åt att läsa på om alla foder och teorier från förstå-sig-påare om foder som finns innan jag väljer, utan jag väljer mitt foder enbart baserat på rekommendationer från min hunds uppfödare och mina tränare. Och så kommer det sannolikt alltid att förbli. Tillgänglighet är också en avgörande faktor. Jag har varken tid eller lust, och ser heller ingen anledning till eftersom min hund tack och lov inte har ett endaste besvär, att köra 800 mil för att köpa hundmat.

Däremot har min lilla labrador på senaste tiden börjat äta sämre. Han har haft aptit och varit hungrig, men sen när han har fått sitt foder, Standardt Vild Normal som han alltid ätit med god aptit och alltid mått prima av, så känns det som om han verkligen fått pilla i sig maten. Så jag började återigen fundera på färskfoder, vilket jag funderat på tidigare men av praktiska skäl valt bort. Det känns också lite roligare i mig att ge färskfoder till vovven, verkar mycket godare liksom. Och eftersom jag nu bor så att jag har en extra frys så bestämde jag mig för att byta.

En hel hög av mina vänner ger sina hundar färskfoder men allas märken och varianter föll faktiskt på tillgängligheten. Jag bor på Dalarö och vill handla utåt de hoodsen så jag kollade på CRTs hemsida. Och de hade Klass- och Bravo färskfoder. Och eftersom Bravo hade en så fantastiskt ful hemsida så valde jag Klass till lilla svarta. Jag fixar inte fula hemsidor. Ytligt och drygt, jag vet, men det går bara inte. Inte för att Klass på något sätt har en snygg hemsida, men något bättre än Bravos.

Fast sen när jag kom till CRT och skulle köpa mitt Klass färskfoder plus, eller vad det heter, så var det slut och skulle inte komma in förrän om ett par dagar och jag orkade bara inte vänta. Så jag köpte Bravo plus. Trots deras fula hemsida. Ja. Så kan det bli. Jag tänker ge det här, och sen prova Klass och efter det bestämma vilket jag fortsättningsvis ska ge lilla svarta. Lilla svarta är mycket lycklig över foderbytet so far. (Det är inte älgkött, sa han i morse, men det är godare än torrfoder.)

Btw, ni har väl reflexer när det är mörkt ute? Både på er själva och era hundar.

2 kommentarer:

  1. Jättebra att du tar upp det här med reflexer! November är en mardrömsmånad för oss bilister... Lägg på ett litet höstregn på det så är döden för gångtrafikanterna snart ett faktum. Ska genast köpa en ny reflex till Alfons för den gamla håller på att rasa i bitar. Jag har också bytt till färskfoder men kör Vom og Hundemat med färsk lax i. Från att ha haft en hund som knappt reagerat på att jag hällt upp mat kommer Alfons numera med språng när han hör hur jag klipper upp korven. Han äter 1 kg (!) om dan (!) men bajsar små små kluttar! Alla ni som vet hur stora lass en 55 kg tung bjässe dumpar av torrfoder förstår min oförställda glädje! Byter aldrig tillbaka...

    SvaraRadera
  2. Hej Cissi jätte bra med färskfoder. Men tänk bara på hur färskt är det när det har frysts och tinats upp igen .Hur många vitaminer och andra grejer inte försvinner då?. Är inte mot eller för färskfoder men vi bör ta reda på mycket mer innan vi ger det till våra hundar. Kram
    Sanella

    SvaraRadera