tisdag 28 juni 2011

Jag är löjligt såld på hundar

Vilket kanske inte kommer som någon överraskning för de som känner mig. Men för er andra: jag är oerhört fascinerad av dessa djur. Döhäftiga om du frågar mig. Och eftersom det är jag som sköter spakarna till den här bloggen så kommer den bara handla om min lilla svarta hädanefter. Detta underverk ;-P

Eller kanske inte, men det var rätt kul att se när lilla svarta på midsommarafton tog sig ett dopp (eller hundraarton...) i vännernas pool. Men var skulle man gå upp? Den lilla svarta såg att den lilla blonda (sonen) klättrade upp för badstegen. Så då gjorde han det också. Och sen slängde han sig i poolen igen. Och upp för badstegen. Och sen slängde han sig i igen. Och upp för badstegen. Och så höll det på. En del dansar runt midsommarstången och sjunger små grodorna. Vovvar klättrar uppför stegen.

När jag var liten bodde min mormor i Spanien och jag spenderade många somrar där. Många var antalet gatuhundar. Jag minns särskilt en hund som varje gång en människa passerade honom började halta på tre ben. En bra bit följde han så, på tre ben, efter människan tills vovven sen gav upp och vände om hem igen. Utan tillstymmelse till hälta. Hade Cissi, 8-9 år eller vad jag var, fått bestämma hade jag som väldigt ung haft ett hundratal hundar i mitt hem. Samtidigt. Det kanske var tur att mormor var ganska bestämd på den punkten - inga gatuhundar. Inte en endaste.

3 kommentarer:

  1. Härligt! Undrar om man kan få hyra den lilla svarta ett tag så att han får visa Alfons hur det verkligen ska gå till i det blöta... De lär ju som sagt av varandra...

    SvaraRadera
  2. Du kan förresten se hur "långt" Alfons kommit i sitt (gyttje)badande på min blogg www.velourpojkenalfons.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Gatuhundar var min stora passion när jag var liten i Bosnien. En gång såg jag en mycket skadad hund ligga i regnet på vägen. Jag bestämde mig att sitta med honom tills min morfar kom hem och vi kunde hjälpa han. Satt där i många timmar , den hunden var evigt tacksam. En härlig hund du har Cissi.
    Sanella

    SvaraRadera