tisdag 25 oktober 2011

Vovve-ans

Det är mycket man ska hinna med på en valpkurs, visa hur man kan lära både det ena och det andra, svara på så många frågor som möjligt och ge så mycket individuell hjälp som möjligt. Men det är ju faktiskt inte bara hur-man-kan-lära-hunden-sitta som ska tränas, tycker jag. Det känns också viktigt att tala om hundens vård.

Att klippa hundens klor är givet. Själv har jag gjort så, eftersom jag är en virrig själ med alldeles för mycket att hålla reda på, att jag har en klo-klippar-dag i veckan. Annars skulle jag förmodligen glömma bort att hunden har klor. Och då passar jag på att kombinera det med lite andra saker (som lilla svarta inte alls gillar faktiskt, om jag ska vara ärlig. Och det ska jag väl vara. Låt oss vara ärliga med varandra) såsom tvätta öron vid behov, kanske bada och tvätta med black coat color enhancer (mitt bidrag till världens pälsvård).

En ny sak på listan för vår 2.5 år gamla hund, sedan förra veckan faktiskt (det där med ärligheten, remember) är tandborstning. För ungefär ett år sen, eller så, köpte jag svindyr vovvetandkräm och vovvetandborste med avsikten att börja borsta tänderna på lilla svarta. Jag gjorde det en gång. Och lilla svarta hatade varje sekund av det. Och sen... Ja. Sen blev det liksom inte av igen. Förrän nu. Det tar ett par minuter att borsta tänderna på hunden, om de är tillmötesgående vill säga.

Jag har avsatt 30 minuter varje fredag till städning av vovve. Tiden är väl inte så viktig, men det är ungefär så lång tid det tar att beta av min lista. Det här gör vi varje fredag:
- klipper klor
- kollar igenom öronen och tvättar om det behövs
- smörjer tassar vid behov
- borstar tänder
- kollar igenom päls och hud noga
- känner igenom muskler

Och efteråt får lilla svarta något gott. Alltid. Goda vanor och höga förväntningar, eller hur? Det är lättare att stå ut med mattes pill och pet om man vet att man får något supergott eller superskoj efteråt. På bilden ser vi Cosmo som precis blir serverad sin middag efter att ha klippt klorna. Just nu är något gott för lilla svarta älgben eftersom husses jaktlag har mulat en älg.

På tal om hundvård så säljer vi nu veterinär Ylva Tryggers utomordentligt braiga bok Första hjälpen för hund. Och jag skulle gärna talat om vad den kostar också, om jag bara kunde komma ihåg det... Men öh, tvåhundranånting... Jag får återkomma i frågan. Men den borde finnas i alla hussar och mattars hem, så mycket minns jag att jag tycker.

1 kommentar:

  1. Black coat color enhancer? Finns det? Vill ha! Räknas det som doping på utställning?

    SvaraRadera