tisdag 17 maj 2011

Världspremiär för Kenth Svartbergs samarbetskurs




14-15 maj 2011 hade Kenth Svartberg världspremiär för sin samarbetskurs, baserad på hans senaste bok Bra Relation - och var annars skulle han förlägga denna världspremiär om inte hos oss på Hunduddens Träningscenter. Och jag menar, bilderna från lunchen talar sitt tydliga språk om... om... om hur bra just lunchen kan vara! I övrigt får du när du går kurs hos oss en massa nya och bra kunskaper. Hundrelaterade sådana för det mesta, men ibland kommer man även till insikter som att den där Cissi, hon är supervass på att spilla saker. Ute när vädret är vackert, inne när det är kallt eller regnigt - det finns inga dåliga kläder bara antingen-tränar-man-hund-ute-eller-så-gör-man-det-inne.

Min sammanfattning av Kenths samarbetskurs är att deltagarna, med massa praktik naturligtvis, men också teoretiskt, fick flera nya konkreta sätt på vilka de kunde få sina hundar att vilja samarbeta med dem mer. Hundar har en bra känsla för budget - vad vinner man och vad förlorar man? Vinsten genom kostnaden bör bli mer än 10 medan vi bygger upp vårt samarbete med våra hundar och jag upplever absolut att Kenth kunde få varenda kotte som gick kursen att på åtminstone ett sätt höja vinsten för sin hund. Sen när hunden väl har förstått idén så kommer den inte att vara lika budgetkänslig.

En vinst kan till exempel vara belöningens typ/värde eller uppgiftens typ och värde. Möjligen kan man också säga att värdet (för hunden) av att samspela med sin förare kan vara en vinst, men det kan också vara en kostnad - vissa hundar vill leka med leksaker med sin förare medan andra inte vill dela utan vill ha grejen för sig själv. På kostnadssidan hittar vi förvirring, distraktioner, bli av med något värdefullt och kanske värdet av att samspela.

Kenth pratade om bra belöningar, hur de skapar positiva känslor hos hunden. Men också om life rewards - man kan skapa positiva känslor genom att ge hunden trevliga upplevelser. Tänk dock på att om vi vill försätta hunden i ett visst känslotillstånd måste vi oftast först börja med oss själva. Och, acceptera det vi har men se utvecklingsmöjligheterna.

Som alltid när jag lyssnat på eller tränat för Kenth, eller Niina för den delen, går jag in i något sorts saligt tillstånd och känner mig hur motiverad och taggad som helst att dela min vardag med min vovve - för att det är så jäkla skoj att ha hund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar