torsdag 26 maj 2011

Det är möjligt att träna i exakt 37 dagar till.


Innan tävlingen jag just anmälde mig och lilla svarta till äger rum. På 37 dagar går jag ut med lilla svarta minst 148 gånger (vi går på längre eller kortare promenader alla fall fyra gånger per dag). Det innebär att jag har minst 148 träningstillfällen att öva de moment som ingår i lydnadsklass ett, som är den klass vi anmält oss till den 2 juli på Årsta Slott.

Moment lydnadsklass I:
- Platsliggning
- Tandvisning
- Linförighet
- Läggande
- Inkallning
- Ställande
- Apportering
- Hopp över hinder

Det är åtta moment. Jag kan träna varje moment under 18.5 träningspass - tillika promenader. Jag skulle inför varje promenad ta med mig 4 belöningar och på så sätt hinna träna varje moment 74 gånger innan tävlingen. Eller ta med mig 5 belöningar och träna varje moment totalt 74 gånger och 148 kedjor. Visst låter det mycket? Visst känns det som att det skulle kunna gå vägen, om målet är ett 1a pris? (Förlåt Niina, jag vet att du sagt åt mig hundra miljarder gånger att mina mål måste vara sådana jag själv kan påverka och domarsiffror tillhör inte kategorin av-föraren-påverkbara-aspekter. Men jag kan inte låta bli att ha det som mål ändå. Pluspoäng för ärlighet???)

Inte ett enda längre träningspass har jag räknat med nu, utan nu tänker jag mig att vi ska träna till den här tävlingen enbart under promenaderna. Det enda jag tänker göra är att få till störningsträning i form av kommendering av olika människor på olika platser. Sen har vi vår månadsträff med Maria-gruppen och våra träningar med Barbro och Pzingo, men då tränar vi för brukset. Lydnadstävlingen är egentligen till för mig. Så att jag ska få öva på att hålla mig själv i schack under tävling, jag blir ju sjukligt nervös.

Min plan är denna.
Jag ska damma av min träningsdagbok. Jag ska göra plats för 148 träningstillfällen med fem belöningar i varje. Sen ska jag dag för dag i punktform skriva ner vad vi ska träna. Varje dag ska jag sen, efter bästa förmåga, analysera dagens träningspass. Vad gick bra, vad gick mindre bra, varför och hur ska vi bli bättre - utvecklas till nästa gång. Det här kommer säkert ta mig 15 min om dagen. Men det får det vara värt (ironi). Jag är en extrem (t envis) vanemänniska. Jag gör inte ett skit om jag inte har rutiner och jag gör precis hur mycket som helst om jag har rutiner.

Oj vad läskigt allt kändes helt plötsligt. Jag måste gå ut med hunden nu och låta dessa, mina nysmidda planer, få sjunka in. Sen, när jag kommer in igen, ska jag göra det. Ta fram DAGBOKEN. Vad vi ska träna. Vad som gick bra. Vad som gick mindre bra. Varför. Hur vi ska utveckla nästa träningspass.

4 kommentarer:

  1. Hej Cissi!
    Klart det går vägen med en sån struktur
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  2. Oj, så ambitiöst! glöm inte att ha kul!!!

    SvaraRadera
  3. Hi, hi! Det låter vetenskapligt uträknat så då borde det fungera! Eller inte?! Hoppas vi får följa din träning, åtminstone lite, här på bloggen!
    Lycka till med träning och tävlingen!
    Monica & YaMaya
    www.jindra.se

    SvaraRadera
  4. Så duktig så =) Tränings dagbok är jätte bra att ha, måste damma av min med *hihi* kramen

    SvaraRadera