tisdag 31 maj 2011

Grattis Eva & Tilda till LPI!



En av våra medlemmar, Eva och hennes 4-åriga storpudel Tilda tog förra helgen sitt tredje förstapris i lydnadsklass ett - och fick därmed titeln LPI. Största grattiset till er, goa Eva och fina Tilda. Bilden har vi lånat från Pudelklubbens hemsida.

Här kan du läsa Evas egna ord:
Vilda-Tilda storpudel är 4 år och full av bus och energi. Lydnad har vi tränat mer eller mindre sen hon var liten, även om det har gått lite i perioder. Tilda är min andra hund – jag hade en Cairnterrier när jag var liten. Hon var en riktig terrier – charmig, envis och full av härlig livsglädje. Vi tränade lydnad, spår och agility och tävlade i lydnad.

Första lydnadstävlingen med Tilda gick av stapeln hösten 2009 och efter det tävlade vi några gånger i snabb följd. Ett förstapris fick vi men det gick egentligen inte särskilt bra och dessutom sämre och sämre. Tilda är underbar att jobba med - otroligt lyhörd, ambitiös och energisk - men - hon är störningskänslig och framför allt mycket känslig för hur matte beter sig. Mattes tävlingsnerver ställde till det på tävlingarna – det gick hur bra som helst på träning och under uppvärmningen - men inne på planen var det något helt annat. Antingen studs, lek och klättring på mig - eller så inget alls, hon både nosade, kollade in omgivningen och sprang ut från plan.
Det blev en lång paus...men tävlingssuget har ändå funnits där. Så - vi har lagt ner mycket jobb på störningsträning, att ha tydliga mål och ha en plan för när det inte går som planerat.

Matte har tränat sina nerver och vi har försökt få så mycket kommenderingsträning som möjligt. Barbro har hjälpt oss mycket - både med peppning och konkreta tips och tankar kring tävling och träning.
Det tog ett och ett halvt år innan vi vågade oss ut på planen igen - och träningen hade gett resultat : ) Nu i vår har vi tävlat fyra gånger och har äntligen fått vårt efterlängtade LP1. Gubbängen 7 maj - 186 p Järfälla 15 maj - 159,5 p Bro-Håbo 21 maj - 158 p Bro-Håbo 22 maj - 190,5 p Vi nollade läggandet både i Järfälla och Bro-Nåbo den 21 maj - så poängen i övrigt var jag nöjd med. Läggandet är egentligen ett av hennes bästa moment så nerverna spökar fortfarande även om det är stor skillnad.

Vårt första, största och viktigaste mål alla kategorier är att vi ska ha roligt båda två. En klyscha kanske - men eftersom det är jag som har valt att vi ska träna lydnad är det min skyldighet och mitt ansvar att se till att Tilda tycker både träning och tävling är positivt och roligt! Ett drömmål resultatmässigt måste ju vara lydnadschampion
: )) Även om det är en bit kvar... Men, vi har ju en massa delmål och nästa blir att vara klar för start i lkl2. Jag gillar nästan alla hundsporter! Det är det som är så fantastiskt roligt med hundar – det finns så mycket att göra! Sök skulle jag vilja testa, det verkar kul!

Klart jag ser upp till alla duktiga hundmänniskor som tävlar, tränar och inspirerar andra - men inte någon särskild. Vi tränar något i princip varje dag – mycket lägger jag in under promenader, vi är gärna på Hundudden och vi har testat olika brukshundklubbar, olika miljöer och situationer för att få så mycket störningar som möjligt. Träningen är jätterolig – det är ju därför vi håller på – samarbetet, kommunikationen och glädjen.

Inför tävling är det alltid nervöst men det känns kul. Jag gillar hela grejen - allt runt omkring, atmosfären, alla trevliga hundmänniskor, spänningen och glädjen. Under vårens tävlingar har jag varit supernöjd med Tildas insats – att vi har samarbetat och kom igen efter våra första tävlingar. Det känns som en revansch! 1-0 till mig vs nerverna ; ) Därmed inte sagt att det är avklarat – jag har t ex en massa fix för mig inne på tävlingsbanan som jag inte riktigt är medveten om - saker jag kan tänka på precis innan jag går in på planen men som totalt försvinner så snart vi passerat det färgglada plastbandet runt ringen. Fascinerande hur hjärnan funkar ; ) Nu ska vi träna vidare under sommaren och ser fram emot att komma ut på tävlingsplanen igen till hösten!

Lycka till med träningen under sommaren Eva & Tilda önskar vi på Hundudden!

2 kommentarer:

  1. Duktiga Eva och duktiga Tilda som båda jobbar hårt med träningen.
    Jätteroligt att det gått så bra. Stort grattis!

    SvaraRadera
  2. Grattis Tilda!

    Vad kul att din matte äntligen förstod hur hon skulle vara på tävlingsplanen! Det har du ju vetat hela tiden ........

    Puss från Pella (mellanpudelkompis)

    SvaraRadera