tisdag 3 maj 2011

Försöker tänka på det här...

...när snöflingorna som yr utanför mitt fönster är stora som pappkartongbitar och termometern visar på knappt en plusgrad. För bara några dagar sedan gick jag och lilla svarta på promenad i solen i ett hav av vitsippor - underbart.

Eva Bodfäldt, en av mina idoler och mesta tränare, har i sin bok Kontaktkontraktet skrivit om frukostapportering. Man passar helt enkelt på att lära sin hund apportera medan man själv äter frukost. Mycket behändigt och tidsbesparande, jag lärde min förra vovve, Owen en Rhodesian Ridgeback, att apportera medan jag själv satt och åt. Nu har jag en liten svart, en jaktlabbe, som kanske inte behöver lära sig hämta, men vi har behövt träna på att inte tugga och hålla fast. Eller mest är det jag som behövt lära lilla svarta att inte tugga och hålla fast. Oavsett vilket föremål man har i munnen.

Till en början så försökte jag få till hålla-fast-utan-att-tugga-oavsett-föremål under våra träningspass. Med blandad framgång. Jag gjorde som jag blivit instruerad, började med att räcka lilla svarta föremålen och klicka när han höll med ett bra grepp utan att tugga. Sen försökte jag störa honom på olika sätt, ta på honom, ta i föremålet och så belöna när det blev rätt. Fick jag tugg så tog jag föremålet. Bara att när jag tog föremålen så blev lilla svarta osäker och tuggade ä n n u mer. Trots att jag tog fram alla mina skådespelartalanger och låtsades som att raggsockan var en pytteliten, ömtålig liten pippjågel som vi måste vara jätterädda om. Tuggelituggade gjorde lilla svarta. Jag tog raggsockan, eller vad dagens föremål nu var. Mera tuggtugg. Och så här höll vi på några träningspass. Tänkte att jag skulle fråga om det verkligen var det bästa sättet för oss nästa gång jag tränade för Maria. Jag är alldeles för orutinerad för att ta egna initiativ och hitta på själv, tänkte jag.

Först. Sen stannade jag upp och tänkte. Japp. Det gjorde jag. Det spelar liksom ingen roll om det här är ett utmärkt sätt för alla andra i hela världen. Det funkade inte för oss, min hund blev mer osäker och tuggade mer när jag tog föremålet. Sannolikt också beroende på att jag säkert blev lite, lite stressad/frustrerad. Även om jag inte själv tycker att jag blev det. Jag började med att sluta träna allt som hade med apportering att göra när fokus låg på att träna. Luddigt? Jag slutade med att träna apportering när förväntningarna var högre än noll, både hos mig och hos lilla svarta. Min hund är nästan löjligt känslig för min magkänsla. Blir jag minsta osäker, frustrerad, konfunderad eller utsänder andra "obehagliga" signaler så tycker lilla svarta att det är obehagligt och blir osäker.

Inte förrän nu kom jag att tänka på Evas frukostapportering igen. Så. Eftersom min hund dessutom har (o?)vanan att tigga vid matbordet genom att springa och hämta diverse prylar så började jag öva hålla fast där. När fokus hos lilla svarta var att få ostbit. Samma övningar - kriteriet för att du ska få ostbiten är att du håller i och håller fast utan att tugga. Även om jag drar i föremålet, eller drar i föremålet och sen släpper det, vill du ha ostbiten så får du hålla i tills jag säger tack. Och gissa. Det funkade. När vi hade övat så några dagar så provade jag igen under träningspassen. Rätt eller fel, jag hade bestämt mig för att om han tuggar så tänkte jag klappa honom och tala lugnt, inte ta föremålet från honom. Nån gång har det blivit tugg men inte alls särskilt många. Däremot så kan det bli tugg när vi kör uppletande. Aktivitetsnivå. Där måste jag jobba mer för att hitta rätt i alla situationer. Och jag måste bli bättre på att lita på min magkänsla och våga bryta när jag känner att det inte fungerar.

Idag ska jag nog lägga ett spår till lilla svarta. Kanske tre föremål i spåret. Roliga som bara den för förra - och första för året, gången jag la ett spår sprang lilla svarta glatt över alla föremål utom det sista...

På torsdag kl. 18.00-19.00 har vi medlemskväll på Hunduddens Träningscenter. Då ska jag försöka komma med tips på hur man kan lära in och träna apportering med sin hund till de som vill. Och till de som inte vill ha hjälp men inte vill träna själva ska jag agera träningskompis. Föranmäl att du kommer till medlemskvall@hundudden.com eller via sms till 0709- 80 83 33.

Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar