torsdag 27 september 2012

Min jycke har inget här att göra!

Lilla svarta har en kompis hemma ett litet tag, hennes husse och matte har farit till Paris. Fast inte på en gris, de tog flyget. Det är jättemysigt att, tillfälligt, ha två odjur i huset.

Men. Stort fett MEN. I svampskogen har dessa två, herr och fru klumpfot, inget att göra. De springer ner svampen, kliver i den, sätter sig i den, GRÄVER i den und so weiter. Att jag sitter där och försöker vifta bort dom är liksom inget de ens verkar reflektera över.

När du går kurs med din hund på Hunduddens Träningscenter, till exempel en vardagslydnadskurs, så lägger vi fokus på att lära hunden att stanna och stå still - vilket ibland kan vara av högre värde för hundägaren än att hunden kommer till dig. Till exempel i svampskogen skulle det kunna vara så. Att det hade haft ett ganska högt värde för mig om jag hade kunnat be dom att stanna och stå stilla. Och att de faktiskt hade gjort så.

Jag bad dom att stanna, det gjorde jag ju. Bara att bägge hade kottar i alla örona för tillfället och kunde inte höra vad jag sa. Två hundar. Det händer något då, med lyssningsfunktionen. (Neej, vi har inte övat på att stanna när vi har kompisar hemma, jag tycker det ska funka ändå. Åtminstone när man plockar svamp. Svampen går sönder annars.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar