tisdag 14 augusti 2012

Höstterminen är igång!

Första kursen ut är en valpkurs. En labbe, en parson jack russell, en bichon havanais och en finsk lapphund - en salig, härlig röra. Kursen är en intensivkurs, vilket betyder att mot slutet är ALLA trötta. Även jag. Valparna ligger hällda som döda sillar i skolhuset. En del får bäras hem av sina hussar och mattar. Hussar och mattar som sista kvarten många gånger ser lite frånvarande ut i blicken när de försöker lyssna på, och ta till sig lärarens sista genomgång...

Det är så bra, även för oss lärare, att man har valt att ha så få deltagare på Hunduddens Träningscenters kurser. Det finns ett kursmaterial som ingår i alla valpkurser och resten är individuellt. Alla behöver inte öva på, eller ha hjälp med, allting, och med få deltagare finns det verkligen tid för individuell träning. Fast i grupp. Superfiffigt!

Vi pratar mycket om belöningar, olika och vad som är belöning för just min vovve. För den ena vovven är det matte som är bästa, bästa belöningen. Hon kan tänka sig en liten bit köttbulle nån gång, kanske leka lite nån gång, men får jag välja, säger hon, då är det matte som är bästa belöningen. Vi andra får mata våra hundar med godis och leka lekar.

Ett annat ämne vi diskuterar är foder. Vad ska man ge hunden för mat? Någon hade hört att man ABSOLUT INTE fick ge sin hund matrester. Sån mat vi äter. Vad kan hända då undrar jag? Om hunden är frisk. Om jag kan äta, fungera, leva och må bra på maten jag äter, varför skulle inte min hund kunna få lite rester av den då? Kommer den gå sönder då? Kommer nåt ben att lossna eller så?

Gulliga är dom alla fall. Dom däringa valparna.
/C 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar